Foto: Joel Winqvist
Foto: Joel Winqvist
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Kommunen öppnar för matsamarbete med Helsingborg

"Man skulle kunna stå på varandras platser"


Street food

Kommunen testar det här konceptet fram till och med 30 september 2018. Följande försäljningsplatser valdes ut: vid busstorget, utanför Himmelsfärdskyrkan, Sundstorget, Kvickbadet, vod outletområdet (samtliga i tätorten Höganäs, vid Margretebergs badplats (Strandbaden) samt vid Farhultsbadens badplats. 
Källa: Höganäs kommun

HÖGANÄS. Under gårdagen skrev lokaltidningen.se om att endast en aktör hittills har skrivit avtal när det kommer till kommunens nya satsning på street food. Sedan i våras förs diskussioner med Helsingborgs stad om ett samarbete som kan innebära att aktörer skulle kunna sälja i båda kommunerna. Om man kommer överens om en lösning, vill säga.

Från den 1 maj i år drogs en satsning igång som skulle göra det lättare för aktörer att sälja, efter att förfrågningar kommit in till kommunen om uppställningsplatser för snabbmatsbilar.

Nio olika uppställningsplatser på sju ställen i bygden valdes ut där man ordnade med el och annat som krävdes för att aktörer skulle kunna stå och sälja.

– Vi ville göra förutsättningarna för att kunna sälja enklare, förklarar Josefine Marklund på kommunens näringslivsavdelning.

I skrivande stund har endast en aktör, Paul Parish som säljer Per i Viken-produkter, skrivit avtal med kommunen. 

Josefine Marklund håller med Paul Perish (läs mer i artikeln nedan) om att det ostabila vädret spelar in i att satsningen fått en trög start. Men hon hyser även stor respekt för att det inte direkt är gratis att köpa sig en så kallad food truck.

– Och vi hade inte räknat med att det skulle bli fullt med food trucks bara för att vi släppte detta, förklarar hon.

Hon öppnar för att det kan komma att se vissa förändringar till nästa år.

– Vi har pratat med Helsingborgs stad om att möjligtvis ha ett samarbete. Att man skulle kunna stå på varandras platser. Förhoppningen är att få till det till nästa år, menar näringslivsutvecklaren.

Det finns dock vissa saker att komma överens om. Till exempel är avgiften för aktörer som vill sälja lägre i Höganäs än i Helsingborg.

– Det får ju inte bli så att man betalar i Höganäs men sen endast står i Helsingborg. Så det är lite saker vi måste komma överens om, säger hon.

Hon menar att man i Helsingborg börjar få ett ganska så stort utbud av så kallade food trucks.

– De har ju såklart en större publik. I en stor stad rör det sig mer människor på gatorna, förklarar Josefine Marklund.

Hon utesluter inte att kommunen kan tänkas göra vissa insatser på de olika försäljningsplatserna för att göra det än mer attraktivt att sitta där och äta sin gatumat.

I faktarutan till höger listar vi vilka platser som kommunen upplåtit åt aktörerna. Det handlar om att man har gett förutsättningarna till att laga mat på plats. Bland annat har man gjort det möjligt att koppla sin vagn till el-uttag.

Kommunen funderade på att lägga till ytterligare en ort till de existerande försäljningsplatserna, förklarar näringslivsutvecklaren.

– Vi har pratat om Mölle. Men vi ville inte röra till det mer där, säger hon och refererar till att delar av hamnen ska byggas om, med start nu i höst.

– När det arbetet är färdigt kanske vi även kan erbjuda plats där. Vi vet att Mölle är en attraktiv plats, säger hon.

I avtalen som skrivs med aktörerna står det att en aktör får stå på samma plats max tre gånger varje vecka.

Finns det anledning att se över detta?

– Det skulle man såklart kunna se över. Anledningen till att vi har satt en maxgräns på tre tillfällen på samma plats under en vecka är för att det inte ska uppfattas som en permanent verksamhet på platsen. Men har man bara en aktör kan man såklart vara lite mer flexibel, säger hon.

LÄS MER:

"Få har nappat på kommunens nya matsatsning"


Publicerad: 23. september 2017 08:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Höganäs

Startsidan just nu