Nya Ford Fiesta har en aerodynamiskt riktig grundform som bidrar till ett lågt luftmotstånd och därmed en låg bränsleförbrukning. Med 148 centimeter i höjd får bilen tillräckligt höga dörröppningar. Till Sverige tas bara femdörrars kombisedanen. Foto: Ian Maasing
Nya Ford Fiesta har en aerodynamiskt riktig grundform som bidrar till ett lågt luftmotstånd och därmed en låg bränsleförbrukning. Med 148 centimeter i höjd får bilen tillräckligt höga dörröppningar. Till Sverige tas bara femdörrars kombisedanen. Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Ny Ford Fiesta: Bästsäljare i ny tappning

Ian Maasing



PROVKÖRNING. Ny Ford Fiesta, den åttonde generationen, har en elegant strömlinjeformad kaross mätande 404 centimeter i längd och 174 centimeter i bredd. Taket höjer sig 148 centimeter över asfalten varför bilen får tillräckligt höga dörröppningar och passagerarna tillräckligt hög och vilsam sittställning, utan att irriteras av en obekväm skålning på framstolarna.

Baksätet rymmer två fullvuxna om framstolarna inte är för långt tillbakaskjutna. Lastutrymmet bakom det delbart, fällbara baksätet är lättlastat och rymmer måttliga 292 liter med ryggstöden uppfällda och 1093 liter med sätena nedfällda.

 

De släta och tillräckligt höga framstolarna ger ett gott stöd åt kroppen. Ny ratt med värme. Tydliga visarinstrumenten och en lättanvänd 8 tums pekskärm centralt placerad finns som tillval. Foto: Ian Maasing
De släta och tillräckligt höga framstolarna ger ett gott stöd åt kroppen. Ny ratt med värme. Tydliga visarinstrumenten och en lättanvänd 8 tums pekskärm centralt placerad finns som tillval. Foto: Ian Maasing

Invändigt har kvaliteten på materialen höjts. Ratten och instrumentpanelen har fått ett annat utseende precis som mittkonsolen med en fristående, högt, välplacerad 8-tums pekskärm med geststyrning, tillval. Rattvärme är dessutom standard. Vidare har nya Fiesta utrustats med en mängd uppdaterade assistans- och säkerhetssystem, och hävdar sig väl mot konkurrenterna.

I samband med lanseringen kommer nya Fiesta finnas i fyra olika skepnader. Trend, Titanium, ST och Vignale. Där Trend är instegsmodellen, Titanium påminner om dagens normalutrustade version av Fiesta. ST är den sportiga och Vignale den lyxbetonade. Senare kommer en femte modellvariant, Active, som är en något förhöjd och tilltuffad Fiesta. Alla fem har olika design på fronten och kommer med olika utrusningsalternativ. Utöver detta finns en stor tillvalslista.

I motorprogrammet ingår fyra bensinmotorer. Instegsmotorns trecylindriga 1,1-liters motor på 85 hästkrafter, tre snåla och dragkraftiga trecylindriga turboöverladdade, direktinsprutade EcoBoost bensinmotorer i effekter på 100, 125 och 140 hästkrafter samt två bränslesnåla, fyrcylindriga 1,5-liters dieslar på 85 och 120 hästkrafter. Den snålaste, 85-hästarsversionen, nöjer sig med 0,32 liter bränsle per mil blandad körning, vilket ger rekordlåga utsläppet 82 gram koldioxid per kilometer.

 

Den kompakta karossen med fem dörrar är det rätta för vardagsbruk. Ett lagom stort lastutrymme finns innanför den högt öppnande bakluckan. Foto: Ian Maasing
Den kompakta karossen med fem dörrar är det rätta för vardagsbruk. Ett lagom stort lastutrymme finns innanför den högt öppnande bakluckan. Foto: Ian Maasing

Vid vår provkörning hade vi tillgång till 1.0T EcoBoost motorn på 140 hästkrafter och dieselmotorn på 120 hästar. Båda utrustade med en ny sexväxlad manuell växellåda. Modellversionen med nya trecylindriga EcoBoost-motorn på 140 hästkrafter blev vår favorit. Motorn känns riktigt pigg. Den går jämnt och fint som om det vore en större maskin.

Körställningen är vilsam och hissar man upp förarstolen får man en hygglig överblick över omgivningen. Det är bara snett bakåt som sikten störs av de breda stolparna. Utrymmet mellan förarstolen och B-stolpen alldeles för trångt för att lätt reglera vinkeln på ryggstödet.

Styrningen är lugn och precis samt kurshållningen stadig genom hela fartregistret. Bilen i sig klarar häftiga nödmanövrer utan några sladdtendenser. Blir man för ivrig i sin framfart griper antisladdsystem in tidigt och bestämt.

Bilen lanseras under sensommaren i år och priserna startar från 155 800 kronor för 1.1-liters modellen Trend med femväxlad manuell låda. 1.0T EcoBoost med 100 hästkrafter i Titanium utförande startar på 173 300 kronor. 140 hästaren i ST-varianten kostar från 198 300 kronor och dieselmotorn med 120 hästar i Titanium-utförandet startar på 213 800 kronor.


Publicerad: 15. juli 2017 07:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Höganäs

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa