Johan Arvidson, Maria Jonasson, Martin Alexanderson och Kristian Kvarnsbacke byggde tillsammans upp Styleroom.se.

Johan Arvidson, Maria Jonasson, Martin Alexanderson och Kristian Kvarnsbacke byggde tillsammans upp Styleroom.se.

Bjuder in utan att öppna dörren

Av
Ida Eriksson

HEMMA. En halv miljon människor klickar sig in i andra människors hem varje månad på sajten Styleroom.se. Där bjuder drygt 30 000 användare in främlingar till sina hem, utan att ens behöva öppna dörren.
Det var för drygt fyra år sedan som Johan Arvidson flyttade in i en ny lägenhet. Den var helt tom och likaså var Johan, vad gäller kunskap och inspiration till att inreda den.
– Jag köpte en massa inredningstidningar. Men bilderna i de tidningarna visar rena drömhus. Dels är tidningarna i sig rätt dyra och dels skulle jag aldrig ha råd att inreda som på bilderna. Jag undrade hur folk bodde på riktigt.
Att smygtitta in genom folks fönster är ju ett sätt att ta reda på det – men inget som håller i längden, konstaterade Johan. I stället skapade han det som han själv saknade – en bildbank full av inspiration från andra, "helt vanliga" hem.
2008 lanserades Styleroom.se, som Johan Arvidson byggde tillsammans med Maria Jonasson, Martin Alexanderson och Kristian Kvarnsbacke.
Sajten har i dag drygt 31 900 medlemmar, som har laddat upp över 300 000 bilder. Antalet besökare har gått från 2000 i månaden till en halv miljon.
"En lyxhobby"

Att det har blivit så populärt att visa upp sitt hem och att hitta inspiration till inredning på nätet tror Johan Arvidson är ett västerländskt fenomen. Eller en lyxhobby, som han själv kallar det.
– När man har alla behov tillfredsställda, så som ett hem och mat på bordet så blir inredningen ett sätt att förgylla tillvaron med. Samtidigt blir hemmet en allt större mötesplats. Vi tittar på film hemma, beställer hem mat och så vidare.
Den typiska användaren på Styleroom.se är en kvinna som bor i en storstad. Johan uppskattar att de manliga användarna endast utgör cirka tre procent. När det gäller trender och stilar präglas skandinavernas smak av mycket vitt och en viss försiktighet, enligt Johan Arvidson.
– Man vågar inte riktigt ta ut svängarna. Det ska vara ljust och vitt och lätt att sälja senare. Det är nästan som att man inreder för andra än sig själv. Men visst finns det trender som kommer och går. Ett tag var sajten fullkomligt fullproppad av kakao-tavlor. Men när alla hade de där kakao-ögonen till slut blev det inte lika populärt längre. Något som däremot alltid är populärt är lantlig stil och skärgårdsstil.
På hobbynivå

Nu satsar Johan, Maria, Martin och Kristian på att lansera sidan i Europa, med start i Finland redan i år. För de fyra grundarna är Styleroom.se enbart en hobby, om än en väldigt pretentiös och tidskrävande sådan. Men visst finns drömmen om att i framtiden kunna syssla med sajten på heltid.
– Ja, det är klart, säger Johan Arvidson som i dag känner sig betydligt mer hemma på ämnet inredning.

Publicerad 25 February 2013 14:07