Tobias Rydberg har sin webshop fågelskrämma.se i Farhult. Men produkterna gömmer han i ett lager på “hemlig ort”. Foto: Joel Winqvist

Tobias Rydberg har sin webshop fågelskrämma.se i Farhult. Men produkterna gömmer han i ett lager på “hemlig ort”. Foto: Joel Winqvist

Fick luft under vingarna

NÄRINGSLIV. För att försöka rädda skörden som fåglarna ofta tog testade Tobias Rydberg att köpa hem ett antal fågelskrämmor. Provet slog så väl ut att han började köpa in fler och sälja genom ett nystartat företag. Verksamheten har nu fått luft under vingarna.


Det började för drygt tre år sedan. Då testade Tobias Rydberg på att odla amerikanska blåbär i trädgården i Farhult, men fick sällan njuta särskilt mycket av dem.
Fåglarna tog nästan hela skörden så något var han tvungen att göra, resonerade han med sig själv.
Han testade allt från uppstoppade ugglor, till cd-skivor och prasslande band i hopp om att få bukt med de snattande fåglarna.
– Men inget fungerade, konstaterar Tobias.
– Så jag köpte in några fågelskrämmor och märkte direkt att fåglarna blev nervösa, berättar han.
Han säger att han märkte att det fanns fåglar lite varstans och att det fanns fler än han som borde vara i behov av fågelskrämmor.
– Det kom lite från en natt till en annan. Jag hade ju köpt själv för eget bruk och så tänkte jag att jag kanske kunde sälja själv, säger Tobias som istället för att köpa in och sedan sälja fågelskrämmor under eget namn på internet startade eget företag och fick en agentur och drog igång webshopen www.fågelskrämma.se.

Han jobbade hårt på att få kunder, delade ut visitkort så fort han fick chansen och lyckades knyta en hel del kontakter.
– När vi var i Åkarp nyligen körde jag runt och delade ut en hel del kort. Till slut somnade dottern i baksätet, exemplifierar Tobias som började märka att kunder såg olika sätt att använda fågelskrämmorna de hade köpt. Lika väl som att använda dem för sitt ursprungliga syfte så ville vissa kunder ha dem som en markör på mässor, campingar och så vidare.
Tobias känsla av att det fanns ett behov hos kunder att köpa fågelskrämmor besannades. Det som först till stor del hade varit en hobby blev ett jobb. Tajmingen var det heller inget fel på.
– Jag hade blivit uppsagd och jag fick ingen a-kassa. Så jag var inte beroende av bidrag. Jag valde att kasta mig ut, berättar Tobias.

Fördelen är att jag når hela Sverige, och jag har även sålt i Europa. Nackdelen är att det kan vara lite opersonligt”, säger Tobias om att driva webshopen.

Fördelen är att jag når hela Sverige, och jag har även sålt i Europa. Nackdelen är att det kan vara lite opersonligt”, säger Tobias om att driva webshopen.


Tillvägagångssättet att ”kasta sig” ut och in i en väldigt nischad bransch erkänner Tobias är en liten risk, men han fick vinst på verksamheten, som han drog igång tidigt under fjolårssommaren, och har som han säger ”träffat jäkligt mycket folk” och har ställt ut sina produkter på mässor och event.
– Det går kansker inte riktigt att leva på än, men det går runt, säger Tobias om fågelskrämmeförsäljningen.
– Men jag har fått nya kontakter genom detta, säger han.
Kundkretsen är högst varierad; allt från privatpersoner till ICA-affärer, några av landets största golfbanor, fastighetsbolag, kommuner...
Vilken är din mest oväntade kund, enligt dig själv?
– Eh... det är kanske en som ringde i dag faktiskt, som ännu inte har bestämt sig för om hon ska köpa eller inte, men hon ville ha den till en scen i samband med en konsert eller något liknande, säger Tobias och skrattar åt de olika behoven som kunderna har.

I dagsläget säljer han även marktäckväv, fiberdukar, flaggor, havtorn. Och så blåbär förstås. Han minns fortfarande känslan av att slippa fåglarna som förstörde skörden.
– När jag öppnade fönstret och såg att där inte var några fåglar längre, kändes det som att vara i ett paradis.

Publicerad 17 February 2015 08:00