Samverkan ska stärka cityhandeln i Höganäs

Lokaltidningen pratar framtid med handelsplatsutvecklare Cecilia Reinholdsson

HÖGANÄS. ?Kommunen, fastighetsägare och handlare i stadskärnan jobbar gemensamt för att stärka cityhandeln. Lokaltidningen pratar utveckling med handelsplatsutvecklare Cecilia Reinholdsson.

Den 5 september får Höganäs kommun främmande.

Då hålls höstens citygroupträff i centrala delarna av tätorten. Handelsplats- och centrumutvecklare från Halland, Blekinge och Skåne ska träffas och diskutera morgondagens torg och handelsplatser.

– Vi blev tillfrågade om vi ville vara värd för träffen, säger Cecilia Reinholdsson.

Det hade Höganäs inget emot. Att just Höganäs fick frågan tror hon beror på att kommunen varit en hel del i ropet på sistone. Nyligen lyftes Kullabygden fram i en större artikel i det världskända magasinet Vogue som ett utflyktstips till läsarna.

– Och så byggs det så mycket i Höganäs, och miljön här är så fantastisk, berättar Cecilia Reinholdsson som är handdelsplatsutvecklare på Handelsplats Höganäs, ett trepartssamarbete mellan kommunen, fastighetsägare och cityhandlare.

– Vi kommer att gå Storgatan och Köpmansgatan fram och sedan vidare mot Magasin 36, säger hon.

Vad vill du passa på att lyfta fram nu när de kommer till Höganäs?

– Det unika i Höganäs. Det finns en hel del anrika butiker här som har funnits länge. Och ett unikt utbud. Man känner kunden rätt väl i Höganäs, säger hon och fortsätter:

– Sedan har vi en mix av mycket; vi har ett stort outletområde med fina varumärken till lågpris, och vi har små unika butiker. Magasin 36 med sin matkultur och konst med mera. Det finns mycket på liten yta, anser Cecilia Reinholdsson.

Höganäs kommun ?har en vision om att ta hem titeln Årets stadskärna år 2019.

– Vi jobbar mot det och har också gjort mycket i organisationen, säger Cecilia Reinholdsson.

Hon pekar bland annat på samarbetet inom Handelsplats Höganäs, en satsning som drog igång 2015.

– Ett långsiktigt arbete som bygger på samverkan, säger handelsplatsutvecklaren.

Vad är då det viktigaste de inblandade tillsammans bör göra för att lyckas nå målet?

Cecilia Reinholdsson pekar på några viktiga faktorer:

– Att skapa tillgänglighet för kunderna. Och gemensamma mötesplatser och öppettider, säger hon.

Att lyckas med det senare är lättare sagt än gjort.

– Det har man ältat i säkert 50 år i alla städer. Det är en komplex fråga, säger handelsplatsutvecklaren som har förståelse för utmaningen i det hela.

– Vi försöker skapa lösningar, säger hon och menar att man i det långsiktiga arbetet måste vända och vrida på stenar.

"P-platser är ofta ett stort orosmoment"

I detta nu ?görs en utredning av hur framtidens Storgatan i Höganäs ska se ut. Här är det viktigt  att såväl kommunen, fastighetsägare som handlare är med i diskussionerna som förs, menar hon. Och det sker i detta nu, berättar hon.

Vad är din bild av vad handlare främst pekar på i diskussionerna?

– De menar att en viktig faktor är att bilarna ska kunna komma fram. Parkeringsplatser är oftast ett stort orosmoment. Handlarna är oroliga för att kunden inte ska komma fram. Så det pratas det en del om, säger hon.

Hur går dina tankar annars kring morgondagens handelsplats i Höganäs? Hur ser den ut?

– Jag tror att man måste jobba mer med servicen. Jag tror absolut att kunden är villig att betala för en lite högre service. Man är nog inte villig att shoppa allt online,  utan man kommer att vilja ha den personliga kontakten med säljaren, säger hon och fortsätter:

– Det handlar om att hitta fler lösningar och visa att man finns till för kunden, säger hon.

Tiderna förändras?, och med det också köparna.

– Förr var kunden extremt lojal, det är man inte på samma sätt idag. Det gör att man får jobba hårdare för att behålla dem och locka nya, säger hon.

Publicerad 29 August 2017 10:58

Lokaltidningen Höganäss nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag