Kajsa Yilkangas och Tilda Eriksson är i full gång med sitt arbete inför filmen de ska skapa under temaveckan. I bakgrunden syns Victor Sandrup och Hugo Sundin tillsammans med läraren Maria Pernet.

Kajsa Yilkangas och Tilda Eriksson är i full gång med sitt arbete inför filmen de ska skapa under temaveckan. I bakgrunden syns Victor Sandrup och Hugo Sundin tillsammans med läraren Maria Pernet. Foto. Lotta Venhagen

Filmskapande sätter hållbar utveckling i fokus

Lerbergsskolans elever gör film utifrån FN:s globala mål

LERBERGET.

På temat hållbar utveckling och med utgångspunkt från FN:s globala mål ska elever på Lerbergsskolan skapa sina egna filmer.

Av
Lotta Venhagen

Skapandet på Lerbergsskolan är i full gång. I ett rum övar några elever på sitt manus, i ett annat klassrum har årskurs 6 genomgång på hur man ska bygga upp sin storyboard inför filmandet. I ett tredje klassrum diskuteras hur man kan bli mer klimatsmart. Ett initiativ för att minska matsvinnet på skolan har också dragits igång. Allt ingår i skolans temavecka med fokus på hållbar utveckling. Projektet genomför med hjälp av pengar från "skapande skola" och Maria Pernet, lärare på skolan, ser det som en bra möjlighet för eleverna att lära sig mer om hur de faktiskt kan göra skillnad och påverka sin framtid.

– Det är häftigt att se hur den lilla människan kan påverka. Det behöver inte handla om att bussarna ska sluta köra på 111:an eller att fabriker ska minska sina utsläpp, det kan vara så enkelt som att släcka lampor eller handla kläder via Tradera i stället för att handla nytt. Vi vill att de stannar upp och frågar sig "vad kan jag göra?".

Under veckan samarbetar skolan med representanter från Eric Ruuth som ger eleverna kunskaper om att skapa en egen film, klippa och redigera den.

– De har varit upp till dem själva att hitta olika vinklar och de har fått lära sig hur det med hjälp av rösten eller ljud och ljus kan påverka, säger Maria Pernet.

Tilda Eriksson, Kajsa Yilkangas, Hugo Sundin och Victor Sandrup går alla i årskurs 5 och har fått FN:s globala "god utbildning" som underlag till att skapa sin film.

– Det har varit kul och spännande och vi har planerat mycket. Det är ett stort ämne, säger Hugo Sundin.

– Det är kul att arbeta på ett annorlunda sätt, fyller Kajsa Yilkangas i.

De har hunnit ha sin tekniska genomgång och har en tydlig vision av hur deras färdiga film ska bli.

– Det ska bli en faktafilm om hur utbildningen är i Sverige och i andra länder. Vi kommer att filma lite i klassrummen och när en förskoleklass springer ut genom dörren, förklarar Hugo Sundin.

Manuset har eleverna i årskurs 4-6 jobbat med under hösten och temaveckan kommer att avslutas med en filmfestival där det färdiga arbetet ska visas upp för resten av skolan.

Publicerad 25 October 2018 00:00