Det aktuella masten vid Kullens fyr syns till höger i bild. I helgen blåste den omkull till följd av en brusten vajer.

Det aktuella masten vid Kullens fyr syns till höger i bild. I helgen blåste den omkull till följd av en brusten vajer. Foto: Mostphotos

Nerblåst mast vid Kullens fyr – vajer har brustit

KULLABERG.

En mast vid Kullens fyr blåste i helgen ner – ingen människa kom dock till skada. Nu ska masten repareras och den brustna vajern undersökas.

Av
Lotta Venhagen

Sjöfartsverket fick larm om att något hänt med systemet natten mellan fredag och lördag. Man kunde snabbt skicka ut en tekniker som konstaterade att strömkabeln gått av då masten vält och därmed stängdes systemet av.

Per Sjögren, som arrenderar Kullens fyr, fick ett samtal klockan 8 på lördagsmorgonen. Då hade ett larm gått hos Sjöfartsverket i Norrköping efter en mast vid fyren blåst ner.

– De hade en reparatör här uppe som berättade vad som hänt, säger Per Sjögren till Helsingborgs Dagblad och tillägger:

– Den är rejält tung. Om det stått folk här hade de ju dött.

Masten sattes upp 1968 och byggdes på 1990-talet om till en DGPS-mast, vilket är en sorts GPS men med större noggrannhet. Den hjälper fartyg på vattnet utanför Kullaberg att veta vart de befinner sig i förhållande till land och varandra. Fyren håller just nu på att renoveras och därför finns det knappt något ljus från den. När masten blåst omkull kan fartygen inte få kontakt med Kullaberg alls rapporterar tidningen vidare.

Någon fara för sjöfarten är det dock inte enligt Jesper Bäckstedt, systemingenjör på Sjöfartsverket i Norrköping.

– Det här systemet finns både i Danmark och andra ställen i Sverige så ytan täcks av andra utsändningar, säger han till Lokaltidningen.

Den aktuella natten blåste det rejält, upp mot 26 meter per sekund. Troligen har en av stagvajrarna brustit och till följd av det blåste masten omkull. Nu ska vajern som brustit undersökas. När arbetet är klart vågar dock inte Jesper Bäckstedt uttala sig om.

– Vi jobbar just nu med att säkerhetsställa mastens hållfasthet, vi kommer att skaffa nya stagvajrar och som tanken är nu kommer vi att resa samma mast igen, men när det blir vågar jag inte säga.

Publicerad 31 October 2018 00:00