Under en tid var det väldigt svårt att få överhuvudtaget få Hero till skolan, berättar hans mamma Sissi-Sophie Fahlcrantz.

Under en tid var det väldigt svårt att få överhuvudtaget få Hero till skolan, berättar hans mamma Sissi-Sophie Fahlcrantz. Foto: Privat samt Adobe Stock

Skolflytt förvandlade mardröm till glädjerus: ”Helt chockad”

Mamman till autistiske pojken såg pojken utveckla självskadebeteende

HÖGANÄS/HELSINGBORG.

När assistenten och specialpedagogen på pojken Heros grundskola slutade föll världen samman för 13-åringen som är diagnosticerad med autism. Trygga relationer kastades över ända och pojken började utveckla ett smärtsamt självskadebeteende. Men i dag är tillvaron en helt annan.

När Hero väl blivit trygg med personalen på grundskolan i Höganäs som stått honom närmast så tog anställningen slut.

– Han tyr sig väldigt mycket till särskilda personer som han har byggt upp relationer till, förklarar hans mamma Sissi-Sophie Fahlcrantz som berättar att sonen är diagnosticerad med autism och har en adhd-problematik.

Plötsligt var den trygghet som han fann på skolan som bortblåst. När Hero gick hem från skolan, med den plötsliga vetskapen om att de stöttepelare som han kände sig lugn och säker med, inte längre skulle vara där och stötta honom i undervisningen kände han sig ledsen och missförstådd.

Det skulle bli allt mindre tid i skolan efter det.

– Han blev så ledsen att han inte ens gick på skolavslutningen, säger mamman.

Skolan ersatte assistenten och pedagogen som slutat, med en särskild grupp som skulle ta hand om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf). Men det här med ny, för honom främmande personal var inte lätt att tackla och de färska ärren från uppbrotten med den tidigare personalen satt för djupt.

– Skolan gjorde så gott de kunde men jag förklarade att han ser detta som ett jätteproblem, berättar Sissi-Sophie Fahlcrantz.

På grund av sin diagnos kan Hero uppfatta saker och ting annorlunda än andra människor och i Heros värld var mamman roten till att det inte fungerade med skolan.

– Han blev jättearg och jag fick skulden. Han mådde så dåligt att han till och med började dra av sig sina tånaglar. Det var väldigt smärtsamt att se.

Sissi-Sophie Fahlcrantz med sonen Hero, 13 år.

Sissi-Sophie Fahlcrantz med sonen Hero, 13 år. Foto: Privat

Tidigare hade hon haft som mål att sonen skulle klara det nationella provet i engelska. Nu fick hon slita något enormt för att ens få sonen till skolan.

Ibland blev det inte mer än en halvtimme i skolan på en dag, vissa dagar kom han inte ens dit.

Vändningen kom när han för några veckor sedan fick en plats på Impius Corpore Byskola i Mörarp utanför Helsingborg, vars verksamhet är specialiserad på elever med den typen av diagnoser som Hero har.

Plötsligt kom 13-åringen in i ett sammanhang som han direkt kände sig trygg i. En mardröm har vänts till en solskenshistoria.

– Nu är han mycket gladare och är en öppen person. Första dagarna på nya skolan fick jag en chock, plötsligt gick han in i taxin som skulle ta honom till skolan. Och han vill vara med på alla gemensamma aktiviteter, det ville han inte på den förra skolan, berättar Sissi-Sophie Fahlcrantz.

Samtidigt kan hon känna en viss ilska i kroppen. För vem tog ansvar när han mådde så dåligt, frågar hon sig.Skolpersonalen gjorde så gott de kunde utifrån de förutsättningar och de krav de hade på sig, känner hon. Men samtidigt blev det inga framsteg på Höganässkolan efter att allt börjat gå fel. Hon krävde en rejäl förändring men kände inte att hon blev lyssnad på. Hon hoppas nu att fler ska slippa hamna i samma jobbiga sits.

Hemma är Hero nu helt förvandlad och hans mamma klär framtidstron i ord:

– Nu ser jag att han ska kunna klara gymnasiet, börja lära känna sin egen autism och få in mer kunskap och förståelse. Han är jätteduktig på musik, och gillar att spela. Och tånaglarna sitter kvar på fötterna.

Publicerad 13 April 2019 00:00