Paret David Mill och Eva Dahlberg brinner för att utveckla lokalproducerad mat och råvaror. Foto: Joel Winqvist
Paret David Mill och Eva Dahlberg brinner för att utveckla lokalproducerad mat och råvaror. Foto: Joel Winqvist
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Saluhallen mot nya tider

Ägarna öppnar för att byta lokaler i framtiden



HÖGANÄS. Det är redan fem år sedan Saluhallen slog upp sina portar för första gången i Höganäs. Nu tittar ägarna på alternativ för framtiden i andra lokaler.

Sommaren 2012 öppnade Höganäs Saluhall i de gamla keramiklokalerna som totalrenoverades för ändamålet. Satsningen fick snabbt spridning och har flera gånger blivit omskriven.

Men tidigt upplevde ägarna David Mill och Eva Dahlberg lokalerna som trånga.

– Egentligen är det alldeles för trångbott där vi är. Det var ingen som kunde drömma om det här, säger David Mill om storsatsningen som gick hem, och fortsätter:

– Men det tog bara något år så växte vi ur lokalerna. Dels har vi fått hålla igen på vissa grejor som vi inte har kunnat sjösätta och sen har det periodvis varit lite knölig logistik, säger han.

Ett exempel på det är parkeringsbiten, berättar han.

– Parkeringarna håller inte i närheten för det tryck som finns, säger David Mill som inte tror att områdets logistik är gjord för den volym av människor som kommer till området.

 

Parkeringarna utanför Magasin 36 på Bruksgatan i Höganäs räcker inte till när stora mängder med besökare kommer till platsen.
Parkeringarna utanför Magasin 36 på Bruksgatan i Höganäs räcker inte till när stora mängder med besökare kommer till platsen.

"Vi är inte låsta vid att vi måste vara kvar här"

Entreprenören och matälskaren beskriver det som att allting går i cykler. Efter tio år kan det mycket väl dyka upp ”en ny fantastisk lokal” i bygden som kan passa ännu bättre, förklarar han.

Han är noga med att påpekan att han  tycker att det är fantastiskt kul hur det har blivit, men att med tiden förändras behoven.

– Ska jag svara på frågan hur jag ser på det om fem år så kanske vi behöver ännu mer plats, större lokaler, mer parkeringsplatser, mer biytor... Det finns många härliga fastigheter i kommunen.

Tittar ni efter andra lokaler redan nu?

– Nej, inte aktivt men vi är inte heller låsta vid att vi måste vara kvar här, säger han.

Ägarna utvecklar också ett 40-tal produkter såsom smaksatta salter, lufttorkade korvar och skinkor, marmelad och mycket annat genom det egna varumärket Höganäs delikatess original. Tillverkningen sker dels på Grand hotel i Mölle, som paret också driver, men även i lokalerna på Magasin 36. Ambitionen är att expandera och kunna tillverka större volymer. Men för att lyckas krävs större lokaler.

– Det kan antingen vara här på Saluhallsområdet eller på andra områden i kommunen, säger delägaren.

Saluhallen omfattar restaurangen, butiken samt kaféet på Magasin 36. Resterande verksamheter i lokalerna bedriver affärer i egen regi.

– Det har blivit en destination i byn. Det har satt sig nu, säger David Mill som berättar att få handlare var verksamma på området innan Saluhallen öppnade.

– Nu är det säkert bortåt 20 näringsidkare som håller till på adressen. Det är kul att Höganäs Saluhall har varit med och satt den här produkten, destinationen, säger han.

Mycket av det som produceras av Saluhallens egna varumärke säljs i butiken, men exporteras också. Ambitionen är att producera betydligt mer i framtiden.
Mycket av det som produceras av Saluhallens egna varumärke säljs i butiken, men exporteras också. Ambitionen är att producera betydligt mer i framtiden.

Publicerad: 09. september 2017 12:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Höganäs

Startsidan just nu