Det kan uppstå problem i samband med köp i vissa av Skånetrafikens appar.

Det kan uppstå problem i samband med köp i vissa av Skånetrafikens appar. Foto: Pressbild Skånetrafiken/Arkivbild

Risk för biljettstrul när nytt betalsystem införs: "Frustrerande"

Vädjar till resenärerna att ha tålamod

SKÅNE. Upplever du problem att betala med kort i någon av Skånetrafikens betalappar? I så fall är du inte ensam. Under fredagen upplevde flera resenärer strul vid biljettköp.

– Plötsligt gick det inte att betala med appen längre. Jag skulle bli tvungen att lägga in alla mina uppgifter igen, vilket jag inte hade tid med. Det är frustrerande när man ska långt och tänker att man ska vara miljövänlig, säger en pendlare som under fredagen fick ta bilen istället.

Problemen med Skånetrafikens betaltjänster har uppstått i samband med att företaget byter betalservice från Klarna till PayEx som ett led i att leva upp till EU:s nya direktiv om säkra betalningar som börjar gälla i dag 14 september. Övergången beräknas vara helt genomförd till årsskiftet, men redan nu går det att använda PayEx parallellt med Klarna.

På sin hemsida går Skånetrafiken ut med information om att det kan uppstå problem för de som använder apparna Reseplaneraren eller Stadsbiljetten.

– Orsaken är att dessa appar stängs ner den 15 december, då vi byter till ett nytt biljettsystem. Ofta räcker det att man lägger in sina kortuppgifter på nytt. Fungerar inte det kan man även betala till Klarna via faktura, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

Om man stöter på problem uppmanas man byta betalalternativ till PayEx, men även det kan innebära problem, då Bank-id inte alltid kopplar upp mot PayEx.

– Det kommer vara lite krångel i en övergångsperiod, men vi tittar på olika lösningar. Just nu vädjar vi till våra resenärer att ha tålamod, säger Camilla Bunke.

Eftersom det finns stor risk att det blir problem vid betalning är det enligt Skånetrafiken bra att förbereda sig i god tid.

Publicerad 14 September 2019 07:30