Näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron ser stor potential i Höganäs utveckling.

Näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron ser stor potential i Höganäs utveckling. "Förutsättningarna för att göra något riktigt bra finns här" Foto: Lotta Venhagen

Näringslivschefen om Höganäs framtid: "Här finns all potential i världen"

Åsa Lundqvist Peyron vill se fler företagsetableringar och en ännu bättre infrastruktur

HÖGANÄS.

Hennes arbete spänner över många områden – från arbetsmarknadsfrågor till evenemang. Lokaltidningen träffade näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron för att prata företagsklimat, turism, framtidsutsikter och utmaningar för Höganäs och Kullabygden.

Av
Lotta Venhagen

– Här händer saker hela tiden i Kullabygden. Man kan se att det hänt mycket bara på de sex år sedan jag började här, säger Åsa Lundqvist Peyron när vi träffas på hennes kontor i stadshuset. Här har hon huserat sedan 2013 och som näringslivschef håller hon i trådarna för frågor som handlar om allt från utvecklingen av näringslivet, handeln och Kullabygden som destination till arbetsmarknadsfrågor och evenemang.

– Det här är fantastiskt roliga och varierande frågor som samtidigt hänger intimt ihop, konstaterar hon.

Centrumhandelns överlevnad är en ständig fråga för näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron.

Centrumhandelns överlevnad är en ständig fråga för näringslivschef Åsa Lundqvist Peyron. "Handeln är alltid i förändring och det är ingen som har svaret på hur man ska göra." Foto: Lotta Venhagen

Höganäs går från klarhet till klarhet när det gäller företagsklimatet där man på senare år placerat sig bland de bästa i landet. Totalt 3 000 företag finns registrerade i kommunen och cirka 200 nya startas om året, något som märks i kommunen menar näringslivschefen.

– Höganäs varumärke utvecklas och blomstrar men det förutsätter en kommunledning som visar att hit ska vi. Vi har fått entreprenörer som är sugna på utveckling och har flera superinnovativa företag i kommunen. Förutsättningarna för att göra något riktigt bra finns här. Här finns det mesta man behöver för livskvalitet.

Medan det pratas om butiksdöd i centrum och en oro för ökande konkurrens från både köpcentrum och e-handel bland lokala handlare ser Åsa Lundqvist Peyron ljusare på centrums utveckling.

– Jag vidhåller att här finns all potential i världen. Det man kan konkurrera med är personlig service och det är centrumhandeln bra på. Jag tycker det är positivt att vi inte har en stad full av kedjor. Vi är unika och det är det folk är ute efter, säger hon och tillägger;

– Men det finns alltid en oro för detta och det är därför vi jobbar aktivt med fastighetsägare, krögare och handlare. Handeln är alltid i förändring och det är ingen som har svaret på hur man ska göra.

"Vi är djupt oroade för det här"

En av utmaningarna för kommunen är att hitta mer verksamhetsmark så att fler företag kan etablera sig, menar hon.

– Det är på gång, men det tar tid. Efterfrågan är stor, både från små företag och större etableringar. Även tillgången på arbetskraft är en utmaning. Vi slåss med många andra som Köpenhamn, Malmö och Helsingborg.

Infrastrukturen till och från kommunen är ännu en utmaning;

– Den är inte dålig i dag, men den kan bli bättre. Ofta drar infrastrukturen ner vårt betyg något i företagsrankingen. Det behövs en bättre utbyggnad av den, vi ligger ju på en halvö.

När det gäller besöksnäringen lockar Höganäs en hel del internationella besökare och Kullaberg är den största besöksattraktionen. Därför har de nya föreskrifterna för från länsstyrelsen gällande naturreservatet fått näringslivsavdelningen att reagera då flera näringsidkare riskerar att inte kunna ha kvar sina rörelser om förbuden går igenom.

– Vi är djupt oroade för det här. Vi har haft en jättebra dialog med länsstyrelsen och alla intressenter, men det andra förslaget som kom innan sommaren där man vill förbjuda det mesta känner vi inte igen oss i. Vi hoppas att man kommer att lyssna på näringslivsutskotts svar på remissen och backar lite.

För besöksnäringens del handlar det enligt näringslivschefen mycket om att få en ekonomisk hållbarhet över hela året.

– Vi måste få besökare att vilja komma hit året om. Det finns ett behov av mångfald av olika boendealternativ för att få folk att stanna längre och uppleva mer än bara centrala Höganäs.

Vart ser du Höganäs om tio år?

– Om tio år är Höganäs ännu attraktivare där hållbarhet är en självklarhet –socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Vi är uppkopplade mot omvärlden både digitalt och infrastrukturmässigt. Vi fortsätter att vara en del av Öresundsregionen som vid det laget kanske är ännu större och vi är fortfarande attraktiva för företag som vill etablera sig här.

Publicerad 29 September 2019 00:00