Helen Lee, David Frick och Jesper Alsed har tagit fram en digital tjänst som ska underlätta för föräldrar att planera barnkalasen så att det blir mindre stressigt men framförallt att man får ett bättre hållbarhetstänk när det gäller kvalitet och antalet presenter som köps.

Helen Lee, David Frick och Jesper Alsed har tagit fram en digital tjänst som ska underlätta för föräldrar att planera barnkalasen så att det blir mindre stressigt men framförallt att man får ett bättre hållbarhetstänk när det gäller kvalitet och antalet presenter som köps. Foto: Lotta Venhagen

Deras digitala lösning ska göra barnkalas miljövänligare

"I slutändan handlar det om att bryta invanda mönster"

JONSTORP.

När man är mitt i planeringen av sitt barns kalas är kanske inte miljön det första man tänker på. Men det är just vad tre föräldrar från Jonstorp har gjort. De började fundera över vilka effekter alla kalas och presenter har på vår planet – resultatet blev ett digitalt verktyg som ska ge kalasen ett större hållbarhetstänk.

Av
Lotta Venhagen

Helen Lee och David Frick träffades genom jobbet i New York och flyttade därefter till Hongkong. När deras två barn började komma upp i skolåldern bestämde de sig för att flytta till Davids hemort Rekekroken utanför Jonstorp och i takt med att kalasinbjudningarna började ramla in väcktes en idé hos Helen.

– Det kom så många kalasinbjudningar och här bjöd man hela klassen, vilket är en väldigt inkluderande och fantastisk kultur, men det kändes som om jag spenderade var och varannan helg till att köpa presenter. Jag har en bakgrund inom hotellmanagment och har hela tiden tänket "hur kan jag förbättra upplevelsen av det här?", säger hon.

"Det kändes som om jag spenderade var och varannan helg till att köpa presenter."

– Folk koordinerade inte sina presenter. Ska alla köpa individuella presenter så blir det en väldigt begränsad budget och då får barnen oftast billiga saker av plast som är svår att återvinna för att inte tala om all koldioxid som släpps ut när alla ska åka till Väla för att handla presenten. I slutändan handlar det om att tänka hållbart och att bryta invanda mönster fyller David i.

De senaste två åren har det blivit många möten vid köksbordet för Jesper Alsed, David Frick och Helen Lee i arbetet med att utveckla idén om att göra barnkalas enklare och mer miljövänliga.

De senaste två åren har det blivit många möten vid köksbordet för Jesper Alsed, David Frick och Helen Lee i arbetet med att utveckla idén om att göra barnkalas enklare och mer miljövänliga. Foto: Lotta Venhagen

Paret började skissa på ett digitalt verktyg som skulle kunna ge en lösning på både stressen och budgetproblemet som presentinköpen innebär men framförallt något som ger ett bättre hållbarhetstänk. Resultatet blev tjänsten GeTillsammans som ger de som anordnar kalaset möjlighet att skicka ut inbjudningar och koordinera presentinköpen så att barnet kan få en större present av högre kvalitet snarare än många små. För att komma vidare från idé till en faktisk hemsida fick de kontakt med en annan Jonstorpsbo, Jesper Alsed. Han arbetar som webbutvecklare och nappade snabbt på idén.

– Som pappa till en sjuåring har jag känt på det här problemet och idén är bra. Helen och David har ett sådant driv och jag kände att kan någon genomföra det här så är det dem. Tekniskt sett var det här verktyget ganska enkelt att ta fram, utmaningen är att förmedla idén och ett nytt tänk hos föräldrar.

Trion driver nu bolaget tillsammans och efter två års arbete med att utveckla gratistjänsten och ett 20-tal testkalas är webbsidan igång.

– Det känns skönt att vara färdig, men det är egentligen nu som resan börjar, säger Jesper Alsed.

Och idéer för att bredda konceptet saknas inte.

–Vi har olika tankar om vi vill utveckla det här. Nu testar vi i Sverige för det finns ett stort hållbarhetstänk här men det är möjligt att vi vill gå ut globalt med det här konceptet, säger Helen Lee.

– Nu har vi fokuserat på barnkalas med det finns ju stora event som konfirmation, student och bröllop. Man kan gå olika vägar. Miljötänket har, mycket tack vare Greta Thunberg, gått ner i åldrarna, barn och ungdomar är mer medvetna i dag. Tänk vad häftigt om man istället för bidrag till en present kan välja mellan olika välgörenheter att skänka pengarna till, säger David Frick.

Så funkar det

Den som ska ha kalas skapar ett inbjudningskort genom tjänsten.

Gästerna mottar inbjudan via antingen sms eller mejl.

Gästerna svarar på inbjudan via sms eller mejl vilket den som bjudit in får besked om via tjänsten.

Värden kan ange vad barnet önskar sig och gästerna kan swisha valfri summa i present direkt till värden. Övriga inbjudna ser inte vilken summa var och en har swishat.

Publicerad 27 October 2019 08:00